Veden hallinta

Muutanta [vesi]

Taso

Dru 4, Pap 4, Tkr/Vel 6, Vesi 4

Osatekijät

P, E, A/JK

Langetusaika   

perustoiminto                                                            

Kantama

Pitkä (400 j + 40 j/taso)

Alue

Vesialue, jonka tilavuus on 10 j/taso × 10 j/taso × 2 j/taso (M)   

Kestoaika   

10 min/taso (P)

Laistoheitto

Ei ole; ks. teksti

Loitsunsieto

Ei päde                                                                         

Veden hallinta -loitsu joko nostaa tai laskee veden pintaa riippuen siitä, kumman version loitsusta valitset:

Vedenpinnan laskeminen

Tässä versiossa veden tai vastaavan nesteen pinta laskee enintään 2 jalkaa langettajatasoa kohden (vähimmäissyvyys 1 tuuma). Veden pinta laskee neliönmuotoisena painaumana, jonka kyljillä on pituutta enintään langettajataso × 10 jalkaa. Erittäin suurilla ja syvillä vesialueilla, kuten avomerellä, loitsu luo kurimuksen, joka vetää laivoja ja vastaavia aluksia alaspäin. Tällöin ne joutuvat uppoamisvaaraan eivätkä voi poistua loitsun alueelta normaaleja liikkumiskeinoja käyttäen niin kauan kuin loitsu on voimassa. Kun tämä loitsu langetetaan vesielementaaleihin tai muihin vedestä koostuviin olentoihin, se toimii hidastus-loitsuna (Tahto mitätöi). Muihin olentoihin loitsulla ei ole vaikutusta.

Vedenpinnan nostaminen

Tämä versio nostattaa veden tai vastaavan nesteen pintaa aivan kuten vedenpinnan laskeminen -versio laskee sitä. Tällä tavoin nostatetut laivat ja muut alukset luisuvat alas pitkin loitsun luoman kohouman kylkiä. Jos loitsun vaikutuksen alaisen alueen lähellä on jokitörmä, ranta tai muu maa-alue, vesi voi levitä kuivalle maalle.

Kummassakin versiossa voit lyhentää yhtä vaakasuuntaista ulottuvuutta puolella kaksinkertaistaaksesi toisen vaakasuuntaisen ulottuvuuden pituuden.

Oppiloitsun ainesosatekijä

Vesipisara (vedenpinnan nostamiseen) tai hyppysellinen tomua (vedenpinnan laskemiseen).


The text on this page is Open Game Content, and is licensed for public use under the terms of the Open Game License v1.0a.